Hverdagsliv
Sporvogne – en ægte letbane

Sporvogne – en ægte letbane

Kultur

Betalingsringen rundt om København er foreløbig opgivet. Men der er fortsat meget fokus på de såkaldte ”trængselsproblemer”. Der skal således nedsættes en “Trængselskommission”.

 

Specielt er København omtalt og nogen mener, at det primært er i den by, der er problemer. Hvem der har problemerne, er der ikke enighed om. Er det beboerne, bilisterne? Måske drejede det hele sig egentlig om at kunne opkræve endnu en afgift hos bilisterne.

 

Mange mærkelige ideer

Den slags problemer med trafik kan løses på mange forskellige måder. Man kan grave vejene op gang på gang som vi lige nu oplever det i København, hvor der bygges en ny  Metro og lægges flernvarme. Eller man kan etablere andre former for chikaner, lave gennemgående veje om til stillegade og lignende.

 

En forhåndværende trafikborgmester kunne virkelig ”løse” problemer. Man skulle bare afspærre byområder, så havde man klaret trafikproblemer. “Bilerne ud af byen” som et slogan engang lød.

 

Med tiden kom der måske så en hurtig, attraktiv transportmulighed i form af letbaner, så området ikke endte helt isoleret.

 

Indtil 1972 havde København letbane

Op til 1972 var der i København et veludbygget letbanesystem. Dengang benævnt sporvogne. En daværende trafikborgmester kunne ikke lide systemet, der var en blanding af ældre og helt nyindkøbte ledvogne. De nyeste sporgvogne blev solgt for en slik til et afrikansk land. I stedet for de el-drevne sporgvogne kom der busser, der kørte på diesel. Mange borgere protesterede. De ville beholde sporvognene. Men nej, lykken var at erstatte det el-drevne med dieselbusser.

 

Måske kunne man kigge på rigtige storbyer, hvor man igen er ved at udbygge det kollektive system med hurtige velfungere baner i gadeniveau.

 

De enkeltes transportbehov er forskellige selv om nogen gerne vil ensrette andre. Der bør være plads til alle relevante transportformer.

 

Om man så løser Københavns påståede problemer ved nu at bevilge penge til løsninger over landet vil tiden vise?

 

For en del år siden var tre repræsentanter for det daværende trafikselskab inviteret til et møde i udkanten af Storkøbenhavn. En mødedeltager spurgte om de var kommet med bussen. Trafikcheferne kiggede overrasket på hinanden og svarede så under vild jubel fra salen. ”Næ, det har vi sandelige ikke tid til”.

 

Dines Bogø er forfatter og foredragsholder

Forside
Website by Conceptware